10 zasad zdrowego jedzenia!

Czy wiesz, jak powinno jeść Twoje dziecko? Problem otyłości wśród najmłodszych jest w Polsce coraz poważniejszy. Lepiej zadbaj o dietę i odpowiednią dawkę ruchu dla malucha!

Przedstawiamy Wam 10 zasad zdrowego żywienia opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia. Poczytajcie, co radzą fachowcy!

1. Dziecko powinno jeść codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie żywieniowej. W jego codziennym jadłospisie muszą się więc znaleźć kasze, makarony, warzywa, owoce i białko - w odpowiednich proporcjach! Każda z tych grup to źródło niezbędnych dla zdrowia substancji odżywczych.

2. Źródłem energii w diecie powinny być głównie węglowodany złożone - dzieci powinny jeść ich najwięcej. Te produkty to dla organizmu główne źródło energii oraz błonnika wpływającego na prawidłową pracę jelit, a także witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy) i składników mineralnych (magnez, cynk). Oprócz kanapek z pieczywa pełnoziarnistego (ciemnego razowego i typu graham), poleca się także ryż pełnoziarnisty niełuskany (brązowy), oraz kaszę gryczaną i jęczmienną. Dobrym i zdrowym rozwiązaniem jest też razowy makaron. Takie węglowodany powodują uczucie sytości i chronią przed pokusami dodatkowych przekąsek.

3. Rozwijające się dziecko powinno zjadać codziennie 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery. Nabiał zawiera wapń, a to podstawowy budulec zdrowych kości, zębów i tkanki łącznej. Mleko i jego produkty zawierają również duże ilości najwyższej jakości białka oraz witaminy A, D i B2.

4. Codziennie na talerzu każdego malucha lub nastolatka powinny się znaleźć 2 porcje mięsa, ryby lub jajek. Te produkty są źródłem pełnowartościowego białka, żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Ryby morskie, takie jak makrela, śledź czy sardynka zawierają także korzystne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i witaminę D. Warto wybierać drób, wołowinę i cielęcinę, które zawierają mniej tłuszczu. Produkty pochodzenia zwierzęcego warto też często wymieniać na nasiona roślin strączkowych, które są świetnym źródłem białka, a nie zawierają tłuszczu.

5. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. W diecie dziecka powinno się znaleźć wiele różnorodnych, kolorowych warzyw, np. zielone: sałata, brokuły, szpinak; pomarańczowe: marchew, pomidory, dynia. Świeże lub suszone i mrożone owoce i soki owocowe to dobre wzbogacenie diety. Pamiętaj jednak, że sok to nie to samo co owoce lub warzywa. Jeśli już decydujesz się na soki, wybieraj te przecierane, najlepiej warzywne, zawierające jak najwięcej błonnika (można też soki robić samemu i od razu dawać dzieciom).

6. Dziecko powinno jeść jak najmniej tłuszczów, w szczególności zwierzęcych. Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych, takich jak np. olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek. Należy zdecydowanie ograniczyć produkty zawierające duże ilości cholesterolu (głównie podroby) i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych (wyroby ciastkarskie, cukiernicze, margaryny twarde).

7. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów. Na pewno większość rodziców zdaje sobie z tego sprawę, odzwyczaić jednak malucha od słodkości nie jest tak prosto...

8. Odstaw solniczkę - staraj się dodawać jak najmniej soli do potraw, korzystaj z innych przypraw, które poprawią smak! W sumie każdy z nas nie powinien zjadać więcej niż jedna płaska łyżeczka soli i to biorąc pod uwagę sól już zawartą w produktach.

9. Dzieci i młodzież powinny pić codziennie co najmniej 6 szklanek wody. W przypadku dni o intensywniejszym wysiłku fizycznym, takim jak np. WF czy inne zajęcia sportowe powinny pić znacznie więcej. Zaleca się picie wody, ale też herbatek owocowych niesłodzonych, soków warzywnych, owocowo-warzywnych i w mniejszej ilości soków owocowych.

10. Ruch to ważny element zdrowej diety - tymczasem dzieci większość dnia spędzają w szkole, a potem najchętniej siedzą przed telewizorem lub komputerem. 60 minut aktywności to absolutne minimum!Wykorzystajcie każdą chwilę, żeby zachęcić dziecko do ruchowej zabawy.

Pamiętaj też o tym, że najważniejszy jest dobry przykład :)

tekst na podstawie materiału IŻŻ dostępnego na stronie www.zachowajrownowage.pl

Rekomendowane dla Ciebie

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Komentarze

angel3312

O tak święte zasady, stosuję się do większości.

dark_forest

Ja też staram się odżywiać z głową, ma to dla mnie bardzo wysoki priorytet!
Jednak nie wszystkie wspomniane tu zasady stosuję, np. rezygnuję z nabiału oraz zastępuję mięso białkiem roślinnym. U mnie takie rozwiązanie się sprawdza od lat.

bozenkaxxj

dobre rady, zasady te powinni stosować rodzice przynajmniej w większości. Wiadomo, ze dzieci i młodzież powinny się zdrowo odżywiać, posiłki powinny być urozmaicone, mieć dużo ruchu a nie spędzać pół dnia przy kompie

Yoanne91

Te rady to, wydaje mi się, nie tylko dla dzieci, ale każdy dorosły powinien się do nich stosować. Od kiedy zaczęłam jeść bardziej zdrowo lepiej się czuję i lepiej wyglądam. Do tego mam świadomość, że dbam o siebie, a to poprawia samoocenę:)

marta2609

ciekawy artykul;)

bbo

Ja stosuję prawie wszystkie, zarówno dla siebie jak i dla dzieci. Zdecydowanie zbyt mało się ruszam, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. No i woda: piję jej zdecydowanie zbyt mało i dzieci też.

helena1254

Faktycznie, zgadzam się z Yoanne91, że każdy dorosły również powinien się dostosować do zasad, które znalazły się w artykule. Powiem szczerze, że zdaję sobie sprawę z tego, że moja dieta powinna byc inna i bardziej przypominać tą z artykuły, ale w dalszym ciągu zdarza mi się zapchać żołądek "śmieciowym" jedzeniem.

szampania

Artykuł jak najbardziej ciekawy. Dobrze, że zamieszczane są tutaj tak ważne dla nas informacje Smile

Masza

Dokładnie przedstawione porady są zarówno dla dzieci jak i dla nas,które powinnyśmy stosować.Najlepiej wszystkie,a jak jest w rzeczywistości,każda z nas o tym wie.

angel3312

Te porady dobrze działają na przemianę materii, stosując się do nich łatwo można się pozbyć nadmiaru wody z organizmu a dzięki temu się chudnie.

francesca

A ja wolę nie mówić o moim żywieniu. Jestem teraz na diecie bezglutenowej, z powodu choroby. Jak patrzę na ceny takich produktów, to aż żyć się odechciewa. Więc niestety troszkę zaniedbałam zasady, ale staram się, jak mogę..

Donata

Staram się stosować do większości porad podczas przygotowywania posiłków dla rodzinki. Tylko mąż jest niereformowalny. Zje wspólny posiłek, a później "dojada" po swojemu.

Marcela91

ciekawy artykuł

justajustyna

przekaze moim znajomym

eliska

Zasady które myślę każdy rodzic zna bo wiadomo dobre odżywianie to podstawa dobrego rozwoju dziecka

weronkaa84

Bardzo ciekawy artykuł i świetne porady!

bst

Święta racja.

lawina74

Ciekawe i przydatne porady.Czekam na sezon arbuzowy Smile

dorotade

Świetny rady, jestem mamą 7 - letniej dziewczynki, więc biorę je sobie do serca Smile

Malinka23

Bardzo ciekawy artykuł.

wampa

ważne informacje

Dorota Niewiadomska

Najmłodsi uczą się od dorosłych.Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja.

produkty partnerów